Dette bør en søknad inneholde:

Innledning
Start gjerne med å fortelle hvor du fant annonsen. For eksempel at du fant den på finn.no, eller kanskje du ble tipset om den?

Skriv deretter hvorfor du søker akkurat denne stillingen, og hvorfor du mener at du passer til denne jobben. Hvorfor skal de velge deg?

Overbevis etter innledningen
Beskriv hvilke erfaringer og kunnskap du har som kan være nyttig for den aktuelle stillingen. Dette skal få arbeidsgiver til å forstå at du innehar de rette kvalifikasjonene for jobben.

Dersom du har gjort lignende arbeidsoppgaver i en annen jobb du har hatt, skriver du det her. Det viktige er å overbevise arbeidsgiver om at din bakgrunn, kunnskap og personlighet gjør at akkurat du er rett person for å kunne gjøre denne jobben bra.

Dersom du ikke har hatt jobb før, kan det være lurt å skrive at du er motivert og ønsker å lære det jobben krever.

En kort avslutning
Si gjerne noe om hvorfor du er motivert for jobben. Ta med at du kan gi mer informasjon på telefon eller intervju, og skriv når du kan begynne å jobbe. 

Husk på:
Send søknaden sammen med
CV og eventuelle referanser. Det er ikke alltid de man ønsker å ha som referanse vil si noe godt om deg til arbeidsgiveren. Derfor er det viktig at du spør på forhånd om hvilke referanser du vil få av den du ønsker å føre opp. Du trenger ikke å legge ved kopier av
vitnemål eller attester, dersom du ikke blir bedt om det. Det er vanlig å ta dette med til et eventuelt jobbintervju.